Indstillingen

Flytning efter servicelovens § 129 a er for borgere, som er begrundet i væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd. I 2024 er bestemmelsen ændret, så personkredsen er bredere.

Ved væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd

Flytning efter servicelovens § 129 a er for borgere, som er begrundet i væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd. I 2024 er bestemmelsen ændret, så personkredsen er bredere.

Personkredsen omfatter nu borgere med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der allerede er optaget i et botilbud, og som enten modsætter sig en flytning til et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 eller ikke kan give et informeret samtykke til sådan flytning.

Det er dermed ikke længere et krav, at borgerens nedsatte funktions- evne skyldes en sindslidelse. Familieretshuset forventer derfor at modtage flere indstillinger om flytning efter § 129 a.

Der kan efter § 129 a alene indstilles til optagelse i et længerevarende botilbud efter lovens § 108 – dvs. ikke andre tilbudstyper. Reglerne om frit valg af botilbud gælder i øvrigt ikke.

Kommunens indstilling skal indeholde

  • Grundlaget for, at betingelserne i 129 a anses for opfyldt,
  • Den nødvendige faglige dokumentation for den betydelige og varigt nedsatte psykiske
  • Den nødvendige dokumentation for, at den pågældende er til væsentlig fare for eller udviser en særligt truende eller en særligt chikanerende adfærd overfor øvrige beboere eller personale.
  • Den hjælp, den socialpædagogiske bistand og de øvrige indsatser efter lovens afsnit V, der har været iværksat eller tilbudt den pågældende for at forebygge vedkommendes farlige, truende eller chikanerende adfærd, forud for indstilling om optagelse i et bestemt botilbud.
  • Indretningen af den nye bolig og personlige hjælp, pleje og støtte v., som herefter vil kunne stilles til rådighed.
  • Personens egne, de pårørendes og den eventuelle værges bemærkninger til flytningen, herunder hvorvidt de klageberettigede efter § 134, stk. 3, kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling.

Kommunens indstilling skal redegøre for (Jf. servicelovens § 131, stk. 1.):

Grundlaget for at betingelserne i § 129, stk. 1, eller stk. 2, anses for opfyldt.

  • Den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte Det afhænger af en konkret vurdering i den enkelte sag, men det er en forudsætning, at der på indstillingstidspunktet ikke er tvivl om det helbredsmæssige grundlag, jf. punkt 13
  • Den hidtidige indsats, herunder om den hjælp, pleje og støtte der har været iværksat i nuværende bolig.
  • Indretningen af den nye bolig og den personlige hjælp, pleje og støtte m.v. som vil kunne gives efter flytningen.
  • Personens egne samt de pårørendes og den eventuelle værges bemærkninger til flytningen, herunder hvorvidt de klageberettigede efter § 134, stk. 3, kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling.

De materielle betingelser for flytning efter § 129, stk. 1, der skal være opfyldt:

  • Flytningen er absolut påkrævet, for at borgeren kan få den nødvendige hjælp.
  • Hjælpen kan ikke gennemføres i borgerens hidtidige bolig.
  • Borgeren kan ikke overskue konsekvenserne af sine handlinger.
  • Borgeren udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade.
  • Det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning for at undgå væsentlig personskade.

 

De materielle betingelser for flytning efter § 129, stk. 2 – ganske særlige tilfælde:

  • Borgeren bor allerede i et (egnet) botilbud, men ønskes optaget i et andet tilsvarende, egnet botilbud.
  • Betingelserne for flytning efter § 129, stk. 1, er ikke opfyldt.
  • Flytningen skønnes at være i borgerens egen interesse, herunder af hensyn til at den pågældende kan bevare tilknytning til sine pårørende.

 

Hvornår er et botilbud egnet:

  • Der skal være tale om et botilbud m.v. som nævnt i servicelovens § 129, stk. 1.
  • Tilbuddet skal være godkendt af Socialtilsynet og optaget på Tilbudsportalen.
  • Botilbuddet skal kunne matche borgers støttebehov (kvalitativt og kvantitativt).
  • Der skal være en konkret, ledig bolig til borgeren.
  • Botilbuddets fysiske rammer skal være egnede til borgeren.
  • Valget af botilbud skal være endeligt afklaret, herunder i forhold til frit valg.
  • Hvis der er tale om optagelse i et tilbud, som indebærer indgåelse af en lejeaftale, skal det være vurderet, at dette er foreneligt med borgerens nedsatte funktionsevne.
  • Borgeren skal have råd til at betale for opholdet.