Indstillingen

Familieretshuset kan kun træffe afgørelse om flytning uden samtykke, hvis der foreligger en indstilling fra kommunen. Hovedparten indstilles efter servicelovens § 129, stk. 1.

Det skal indstillingen indeholde

Hovedbestemmelsen for flytning uden samtykke findes i servicelovens § 129, stk. 1. Bestemmelsen skal både anvendes ved flytning fra egen bolig til botilbud, ved flytning mellem botilbud og ved flytning til anden bolig inden for samme botilbud.

Kun hvor § 129, stk. 1, ikke finder anvendelse, kan kommunen overveje at indstille til flytning efter bestemmelserne i servicelovens § 129, stk. 2, og § 129 a.

Følgende er omfattet af reglerne om flytning uden samtykke, jf. § 129:

Voksne med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som modtager praktisk og personlig hjælp fra kommunen, socialpædagogisk bistand, behandling eller aktiverende tilbud og som efter § 129, stk. 1, enten ikke kan give et informeret samtykke til flytningen eller modsætter sig flytningen eller efter § 129, stk. 2, som mangler evnen til at give informeret samtykke

Det skal indstillingen indeholde

Alle oplysninger til indstillingen

Familieretshuset kan kun træffe afgørelse om flytning uden samtykke, hvis der foreligger en indstilling fra kommunen. Hovedparten indstilles efter servicelovens § 129, stk. 1.

Familieretshuset har udarbejdet et indstillingsskema, der er tænkt som en tjekliste til kommuner, der skal hjælpe med at indstillingerne lever op til kravene.

Med udgangspunkt i skemaet kan indstillingen indeholde alle oplysninger, så vi undgår ekstra sagsgange, der giver forlænget sagsforløb for de berørte borgere. Korrekte indstillinger kan Familieretshuset afgøre inden for den lovbestemte frist på to uger. Ellers anmoder vi kommunen om at trække indstillingen tilbage, så der kan fremskaffes yderligere oplysninger/dokumentation.

Familieretshuset kan i øvrigt henvise til Ankestyrelsens guide til flytning uden samtykke.

 

 

Materielle betingelser

De materielle betingelser for flytning af en borger uden samtykke omfattet af den nævnte personkreds efter servicelovens § 129 a er følgende:

  • Borgeren skal være til væsentlig fare for eller udvise en særligt truende eller en særligt chikanerende adfærd over for øvrige beboere eller personale.
  • Det er uforsvarligt over for øvrige beboere eller personalets sikkerhed ikke at sørge for
  • Forholdene i det konkrete tilfælde gør det absolut påkrævet at flytte borgeren og
  • Det kan godtgøres, at det nye botilbud er bedre egnet til at imødekomme borgerens støttebehov.

Alle fire betingelser skal være opfyldt, og kommunen skal redegøre herfor i indstillingen til Familieretshuset. Herudover skal der redegøres for den faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne og for borgerens problemskabende adfærd og dennes indvirkning på medbeboere eller personale.

Der skal endvidere redegøres for den hjælp, der har været iværksat for at forebygge/forhindre adfærden og for den hjælp m.v., der kan ydes i det nye botilbud. Endelig skal der foreligge bemærkninger til flytningen fra borgeren, dennes pårørende og en eventuel værge.

Hvis kommunen har vurderet, at der er behov for at beskikke borgeren en værge, skal værgemålssagen være afgjort, inden indstilling om flytning uden samtykke efter § 129 a indsendes til Familieretshuset. Der er således i sager efter § 129 a ikke et ubetinget krav om, at der skal være truffet afgørelse om værgemål og beskikkelse af værge.