Livet på tværs af to hjem stiller store krav til børn. Og det stiller også store krav til forældre om at være nysgerrige på, hvordan barnets liv på tværs af de to hjem kan tilrettelægges og løbende justeres, så det bedst understøtter barnet.
Når børn udtrykker ønske om mindre samvær med en forælder, er det ikke nødvendigvis udtryk for modstand, mod den forælder barnet ønsker mindre samvær med. Men det kan skabe distance i forælder-barn-relationer, hvis barnets ønsker til samværsordningen problematiseres, eller ikke mødes med nysgerrighed fra én eller begge forældre.
Når forældre ikke ser ens på barnets behov
Hvis der er konflikt og manglende tillid i relationen mellem forældrene, kan det vanskeliggøre et koordineret syn på barnet og barnets behov, og dermed bidrage til at forældrene ikke får samarbejdet om at foretage nødvendige justeringer til barnets bedste.
Nogle gange kan barnet reagere ved at holde på sig selv under samvær og først reagere, når barnet er hjemme hos den anden forælder igen. På samme måde som det ses, når børn reagerer på at være utryg eller pressede i skole, daginstitution eller på legeaftaler, ved at holde på sig selv, og først reagere derhjemme igen. Det kan bidrage til, at forældrene oplever barnet og situationen forskelligt.
Det kan skabe afstand, når barnets ønsker problematiseres
Hvis den forælder, barnet udtrykker ønske om mindre samvær med, bliver optaget af egne sårede følelser og problematiserer barnets ønske om mindre samvær, kan det ende med, at barnet føler sig presset, ikke forstået, eller får dårlig samvittighed. Det kan i sig selv bidrage til at skabe afstand imellem barnet og forælderen, og det kan bidrage til, at barnet vil trække sig yderligere i relationen.
Og hvis den anden forælder omvendt ensidigt støtter op om barnets ønsker uden først og fremmest at være nysgerrig på, hvad de er udtryk for, risikerer forælderen at overse eventuelle behov for, at samværsordningen eller forhold i et eller begge hjem justeres, for at barnet kan trives i disse.