Børn kan ende i en ubærlig situation, når forældre er i konflikt. Konflikt mellem forældre betyder, at børn skal forholde sig til, og navigere i to forskellige og ofte uforenelige virkeligheder. Der kan opstå en loyalitetskonflikt, hvor barnet vil opleve ikke kunne elske den ene forælder uden samtidig at svigte den anden forælder. Når børn oplever loyalitetskonflikt, kan der opstå en frygt for, at ingen af forældrene vil elske og tage sig af barnet, hvis barnet bliver stående i midten af forældrenes konflikt.
Nogle børn vil forsøge at håndtere den klemme, de står i, ved at udtrykke forskellige meninger, afhængigt af hvem de er sammen med (Frafjord et al., 2020, Garber, 2020; Garber et al., 2022).Og nogle børn kan forsøge at trække sig ud af forælderens konfliktfelt ved at alliere sig med den ene forælder og undgå den anden forælder (Frafjord et al., 2020; Asen & Morris, 2020). Barnets modstand på samvær vil i nogle tilfælde være udtryk for, at barnet forsøger beskytte sig selv fra det ubehag, der er forbundet med at stå i midten af forældrenes konflikt.
Når et barn afviser den ene forælder for at beskytte sig fra forældrenes konflikt, kan det udvikle sig til en fobi-lignende tilstand, hvor barnet afviser alt, der har med forælderen at gøre, fx billeder af forælderen eller modtagelse af gaver fra forælderen (Fidler & Bala, 2010; Frafjord et al., 2020). Der opstår en splitting i barnets forståelse af verden og af forældrene. Det kan komme til udtryk ved, at barnet idylliserer den ene forælder og forstår denne som udelukkende god og ved at barnet dæmoniserer den anden forælder og forstår denne som udelukkende dårlig (Fidler & Bala, 2010).
Denne splitting og ensidige opdeling i god/dårlig kan fungere som et forsvar for barnet mod de følelser af skam og skyld, der kan være forbundet med at vælge en forælder fra (Dejong & Davies, 2012). Det er en mestringsstrategi, der kan fungere for barnet nu-og-her, men som på sigt kan føre til relationelle udfordringer for barnet, hvis ikke barnet støttes i at kunne integrere både positive og negative informationer om vigtige personer i sit liv, og hvis barnet ikke får erfaringer med at løse konflikter (Frafjord et al., 2020; Dejong & Davies, 2012; Baker & Ben-Ami, 2011).