Teenager taler i mobil på vej hen ad en sti

Når bar­net er på ef­ter­sko­le

Hvis Familieretshuset skal behandle en sag om børnebidrag, kan det have afgørende betydning, om barnet aktuelt går på efterskole, samt hvem der afholder udgifterne hertil.

Hvis der søges om fastsættelse, bortfald eller forhøjelse af et børnebidrag, vil Familieretshuset foretage en konkret skønsmæssig vurdering af, om bidragsbetaleren i tilstrækkelig grad opfylder sin forsørgelsespligt. I denne vurdering indgår, hvem der afholder udgifterne til barnets efterskolebetaling.

Den som afholder udgifterne til efterskoleopholdet anses for at afholde størstedelen af udgifterne til barnet i alle de dage, hvor barnet opholder sig på efterskolen.

Hvem har pligt til at afholde udgiften til barnets efterskolebetaling?

Familieretshuset kan ikke pålægge en forælder, at afholde en bestemt udgift til barnet, eksempelvis til efterskolebetaling.

Familieretshuset kan heller ikke pålægge bidragsmodtageren eller bopælsforælderen at afholde udgiften til efterskolebetalingen helt eller delvist, medmindre der er tale om en aftale om børnebidrag til særligt formål.

Hvis der betales børnebidrag, har bidragsbetaleren opfyldt sin forsørgelsespligt gennem betalingen af børnebidraget og har derfor ikke pligt til at betale andre udgifter til barnet. Bidragsbetaleren skal dog betale udgifterne forbundet med samværet.

Det betyder, at bidragsbetaleren ikke har pligt til at bidrage til betaling af udgiften til barnets efterskole, ligesom Familieretshuset ikke på baggrund af barnets efterskoleophold og betaling hertil, kan pålægge bidragsbetaleren et (større) bidrag end der i øvrigt er grundlag for at fastsætte efter de almindelige regler.

Hvis forældrene deles om udgiften til efterskolebetalingen

I tilfælde af, at forældrene deles om udgiften til efterskolen, og udgiftens størrelse ikke kan anses som ubetydelig, anses begge forældre som udgangspunkt for i tilstrækkelig grad at opfylde deres forsørgelsespligt. Dette forudsætter dog, at der foruden udgiften til efterskolebetalingen også generelt afholdes udgifter til barnets øvrige forsørgelse.

Det betyder, at Familieretshuset som udgangspunkt ikke vil finde grundlag for at fastsætte eller forhøje børnebidrag i disse tilfælde, ligesom Familieretshuset som udgangspunkt vil finde grundlag for, at et allerede fastsat bidrag kan bortfalde.

Hvis bidragsmodtager afholder den fulde udgift til efterskolebetalingen

I tilfælde, hvor den ene forælder afholder den fulde udgift til efterskolebetalingen, og udgiftens størrelse ikke kan anses som ubetydelig, anses den forælder som ikke deltager i afholdelse af udgiften til efterskolebetalingen som udgangspunkt for ikke i tilstrækkelig grad at opfylde sin forsørgelsespligt.

Det betyder, at Familieretshuset som udgangspunkt vil finde grundlag for at fastsætte børnebidrag i disse situationer. Såfremt der er søgt om forhøjelse, vil Familieretshuset kun kunne træffe afgørelse om forhøjelse, såfremt bidragsbetalerens indkomstforhold mv. tilsiger det. Læs mere herom under ’Beregning af børnebidragets størrelse’.

Det betyder også, at Familieretshuset som udgangspunkt ikke vil finde grundlag for at lade et allerede fastsat bidrag bortfalde.

Hvis kommunen afholder den fulde udgift til efterskolebetalingen

I tilfælde hvor kommunen afholder udgiften til barnets efterskolebetaling, har det afgørende betydning, om der var grundlag for at fastsætte børnebidrag forud for efterskoleopholdet. Såfremt der var grundlag for at fastsætte børnebidrag før efterskoleopholdet, vil der som udgangspunkt fortsat være grundlag for at fastsætte børnebidrag, mens barnet er på efterskole.

På samme måde, vil der ikke være grundlag for at fastsætte børnebidrag i den periode hvor barnet er på efterskole, hvis der ikke var grundlag for at fastsætte børnebidrag forud for efterskoleopholdet, i tilfælde hvor kommunen afholder udgiften til efterskolebetalingen.

Da forholdene forud for efterskoleopholdet er afgørende for vurderingen i den periode hvor barnet opholder sig på efterskole, vil det forhold at barnet starter på efterskoleophold hvor efterskoleopholdet er betalt af kommunen, ikke i sig selv kunne føre til, at Familieretshuset træffer afgørelse om bortfald af et allerede fastsat bidrag.

I de tilfælde, hvor egenbetalingen til efterskolen ikke er meget stor, således at efterskoleudgiften er meget lille, sidestilles situationen med, at kommunen afholder udgiften til efterskoleopholdet.

Hvis forældrene har indgået en aftale om deling af udgiften til efterskoleopholdet

Hvis forældrene allerede har indgået en aftale om deling af udgiften til efterskolebetalingen, har det betydning, om det er aftalt at udgiften til efterskolebetalingen skal betales direkte til efterskolen eller til bopælsforælderen.

Såfremt det er aftalt, at betalingen af udgiften til efterskolen skal betales direkte til efterskolen, er der tale om en aftale om fordeling af udgifter til barnet. Familieretshuset har ikke kompetence til at fastsætte en sådan aftale.

Såfremt det er aftalt, at betalingen af udgiften til efterskolen skal betales til bopælsforælderen, kan der efter omstændighederne være tale om en aftale om børnebidrag til særligt formål. Hvis der er tale om en aftale om børnebidrag til særligt formål, vil Familieretshuset efter anmodning kunne udfærdige et bidragsdokument på baggrund af aftalen eller fastsætte aftalen såfremt den misligholdes.

Hvis forældrene har indgået en aftale om, at den ene forælder skal afholde udgiften til efterskolen alene

Hvis det er aftalt, at den ene forælder skal afholde udgiften til efterskolebetalingen alene, er det ikke til hinder for, at Familieretshuset kan behandle en ansøgning om fastsættelse af børnebidrag i perioden.

I sager om børnebidrag er det barnets reelle og aktuelle forhold som har afgørende betydning. Det er derfor afgørende at barnet er på efterskole og at ansøgeren afholder den fulde udgift hertil. Dette uanset at ansøgeren afholder afholder den fulde udgift til efterskolen efter aftale herom.