Børn forstår sig selv med udgangspunkt i deres forældre

Når én forælder fremstiller den anden forælder dårligt med negative karaktertræk og adfærd, er der risiko for, at barnet vil forbinde det med adfærd og træk hos sig selv. Barnet vil da opleve forælderens devaluering af den anden forælder som en devaluering af barnet selv og som et angreb fra forælderen mod barnet selv (Baker & Ben-Ami, 2011).

Det kan være med til at forklare hvorfor børn ofte, ikke kun føler sig mindre tæt med den forælder, der devalueres, men også - og ofte i højere grad - føler sig mindre tæt med den forælder, der devaluerer.

Børn forstår verden og forælders adfærd med udgangspunkt i sig selv

Når devaluerende adfærd indebærer, at en forælder signaleret til barnet, at den anden forælder har valgt barnet fra, eller ikke elsker eller prioriterer barnet, er der risiko for, at barnet vil tolke det som et udtryk for, at barnet ikke er elskeligt (Asen & Morris, 2020; Baker & Ben-Ami, 2011). Det kan have negative konsekvenser for barnets opfattelse af sit eget værd, og kan forme barnets forventning til, om andre vil holde af barnet mere generelt.

Devaluerende adfærd sætter barnet i en loyalitetskonflikt

Når børn inddrages i forældres negative syn på hinanden, sætter det barnet i en loyalitetskonflikt. Når børn er i loyalitetskonflikt, vil de opleve, at de ikke kan elske den ene forælder uden at svigte den anden forælder. Det kan give barnet oplevelsen af, at det er nødvendigt at vælge en forælder fra, for på den måde at sikre sig omsorg og kærlighed fra minimum den ene forælder (Asen & Morris, 2020; Baker & Ben-Ami, 2011; Garber et al., 2020) .

Barnet lærer ikke at stole på egne erfaringer og oplevelser

Når forældre gentagne gange eksponerer barnet for en negativ oplevelse af den anden forælder, som ikke stemmer overens med barnets egne oplevelser og erfaringer med forælderen, lærer barnet, at det ikke kan stole på sine egne erfaringer og oplevelser. Det kan resultere i lavt selvværd, og kan have negativ påvirkning på barnets udvikling af kritisk tækning mere generelt (Baker & Ben-Ami, 2011) .