Væ­sent­lig fare mv.

Flytning efter servicelovens § 129 a er for borgere, som er begrundet i væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd. I 2024 er bestemmelsen ændret, så personkredsen er bredere.

Ved væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd

Flytning efter servicelovens § 129 a er for borgere, som er begrundet i væsentlig fare for medbeboere/personale eller særligt truende/chikanerende adfærd. I 2024 er bestemmelsen ændret, så personkredsen er bredere.

Personkredsen omfatter nu borgere med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der allerede er optaget i et botilbud, og som enten modsætter sig en flytning til et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 eller ikke kan give et informeret samtykke til sådan flytning.

Det er dermed ikke længere et krav, at borgerens nedsatte funktions- evne skyldes en sindslidelse. Familieretshuset forventer derfor at modtage flere indstillinger om flytning efter § 129 a.

Der kan efter § 129 a alene indstilles til optagelse i et længerevarende botilbud efter lovens § 108 – dvs. ikke andre tilbudstyper. Reglerne om frit valg af botilbud gælder i øvrigt ikke.

Kommunens indstilling skal redegøre for

  • Grundlaget for, at betingelserne i 129 a anses for opfyldt,
  • Den nødvendige faglige dokumentation for den betydelige og varigt nedsatte psykiske
  • Den nødvendige dokumentation for, at den pågældende er til væsentlig fare for eller udviser en særligt truende eller en særligt chikanerende adfærd overfor øvrige beboere eller personale.
  • Den hjælp, den socialpædagogiske bistand og de øvrige indsatser efter lovens afsnit V, der har været iværksat eller tilbudt den pågældende for at forebygge vedkommendes farlige, truende eller chikanerende adfærd, forud for indstilling om optagelse i et bestemt botilbud.
  • Indretningen af den nye bolig og personlige hjælp, pleje og støtte v., som herefter vil kunne stilles til rådighed.
  • Personens egne, de pårørendes og den eventuelle værges bemærkninger til flytningen, herunder hvorvidt de klageberettigede efter § 134, stk. 3, kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling.

Materielle betingelser

De materielle betingelser for flytning af en borger uden samtykke omfattet af den nævnte personkreds efter servicelovens § 129 a er følgende:

  • Borgeren skal være til væsentlig fare for eller udvise en særligt truende eller en særligt chikanerende adfærd over for øvrige beboere eller personale.
  • Det er uforsvarligt over for øvrige beboere eller personalets sikkerhed ikke at sørge for
  • Forholdene i det konkrete tilfælde gør det absolut påkrævet at flytte borgeren og
  • Det kan godtgøres, at det nye botilbud er bedre egnet til at imødekomme borgerens støttebehov.

Alle fire betingelser skal være opfyldt, og kommunen skal redegøre herfor i indstillingen til Familieretshuset. Herudover skal der redegøres for den faglige dokumentation for den nedsatte psykiske funktionsevne og for borgerens problemskabende adfærd og dennes indvirkning på medbeboere eller personale.

Der skal endvidere redegøres for den hjælp, der har været iværksat for at forebygge/forhindre adfærden og for den hjælp m.v., der kan ydes i det nye botilbud. Endelig skal der foreligge bemærkninger til flytningen fra borgeren, dennes pårørende og en eventuel værge.

Hvis kommunen har vurderet, at der er behov for at beskikke borgeren en værge, skal værgemålssagen være afgjort, inden indstilling om flytning uden samtykke efter § 129 a indsendes til Familieretshuset. Der er således i sager efter § 129 a ikke et ubetinget krav om, at der skal være truffet afgørelse om værgemål og beskikkelse af værge.