Indstil­lin­gen

Familieretshuset kan kun træffe afgørelse om flytning uden samtykke, hvis der foreligger en indstilling fra kommunen. Hovedparten indstilles efter servicelovens § 129, stk. 1.

Alle oplysninger til indstillingen

Familieretshuset kan kun træffe afgørelse om flytning uden samtykke, hvis der foreligger en indstilling fra kommunen. Hovedparten indstilles efter servicelovens § 129, stk. 1.

Familieretshuset har udarbejdet et indstillingsskema, der er tænkt som en tjekliste til kommuner, der skal hjælpe med at indstillingerne lever op til kravene.

Med udgangspunkt i skemaet kan indstillingen indeholde alle oplysninger, så vi undgår ekstra sagsgange, der giver forlænget sagsforløb for de berørte borgere. Korrekte indstillinger kan Familieretshuset afgøre inden for den lovbestemte frist på to uger. Ellers anmoder vi kommunen om at trække indstillingen tilbage, så der kan fremskaffes yderligere oplysninger/dokumentation.

Familieretshuset kan i øvrigt henvise til Ankestyrelsens guide til flytning uden samtykke.

Det skal indstillingen indeholde

Hovedbestemmelsen for flytning uden samtykke findes i servicelovens § 129, stk. 1. Bestemmelsen skal både anvendes ved flytning fra egen bolig til botilbud, ved flytning mellem botilbud og ved flytning til anden bolig inden for samme botilbud.

Kun hvor § 129, stk. 1, ikke finder anvendelse, kan kommunen overveje at indstille til flytning efter bestemmelserne i servicelovens § 129, stk. 2, og § 129 a.

Følgende er omfattet af reglerne om flytning uden samtykke, jf. § 129:

Voksne med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som modtager praktisk og personlig hjælp fra kommunen, socialpædagogisk bistand, behandling eller aktiverende tilbud og som efter § 129, stk. 1, enten ikke kan give et informeret samtykke til flytningen eller modsætter sig flytningen eller efter § 129, stk. 2, som mangler evnen til at give informeret samtykke

Kommunens indstilling skal redegøre for (Jf. servicelovens § 131, stk. 1.):

  • Grundlaget for at betingelserne i § 129, stk. 1, eller stk. 2, anses for opfyldt.
  • Den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte Det afhænger af en konkret vurdering i den enkelte sag, men det er en forudsætning, at der på indstillingstidspunktet ikke er tvivl om det helbredsmæssige grundlag, jf. punkt 13
  • Den hidtidige indsats, herunder om den hjælp, pleje og støtte der har været iværksat i nuværende bolig.
  • Indretningen af den nye bolig og den personlige hjælp, pleje og støtte m.v. som vil kunne gives efter flytningen.
  • Personens egne samt de pårørendes og den eventuelle værges bemærkninger til flytningen, herunder hvorvidt de klageberettigede efter § 134, stk. 3, kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling.

De materielle betingelser for flytning efter § 129, stk. 1, der skal være opfyldt:

  • Flytningen er absolut påkrævet, for at borgeren kan få den nødvendige hjælp.
  • Hjælpen kan ikke gennemføres i borgerens hidtidige bolig.
  • Borgeren kan ikke overskue konsekvenserne af sine handlinger.
  • Borgeren udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade.
  • Det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning for at undgå væsentlig personskade.

De materielle betingelser for flytning efter § 129, stk. 2 – ganske særlige tilfælde:

  • Borgeren bor allerede i et (egnet) botilbud, men ønskes optaget i et andet tilsvarende, egnet botilbud.
  • Betingelserne for flytning efter § 129, stk. 1, er ikke opfyldt.
  • Flytningen skønnes at være i borgerens egen interesse, herunder af hensyn til at den pågældende kan bevare tilknytning til sine pårørende.

Hvornår er et botilbud egnet:

  • Der skal være tale om et botilbud m.v. som nævnt i servicelovens § 129, stk. 1.
  • Tilbuddet skal være godkendt af Socialtilsynet og optaget på Tilbudsportalen.
  • Botilbuddet skal kunne matche borgers støttebehov (kvalitativt og kvantitativt).
  • Der skal være en konkret, ledig bolig til borgeren.
  • Botilbuddets fysiske rammer skal være egnede til borgeren.
  • Valget af botilbud skal være endeligt afklaret, herunder i forhold til frit valg.
  • Hvis der er tale om optagelse i et tilbud, som indebærer indgåelse af en lejeaftale, skal det være vurderet, at dette er foreneligt med borgerens nedsatte funktionsevne.
  • Borgeren skal have råd til at betale for opholdet.