Case 2

Ikke godtgjort, at borger ikke kan få den nødvendige hjælp i nuværende bolig

Kommunen indstiller, at en knap 50-årig kvinde med en meget svær paranoid skizofreni flyttes fra et botilbudslignende tilbud til et andet botilbudslignende tilbud.

Kvinden har blandt andet synshallucinationer og vrangforestillinger og er styret af stemmer, som tilbagevendende opfordrer hende til at begå selvmord. Hun har flere gange ageret på stemmerne. I et af disse tilfælde er hun sprunget ud ad vinduet fra sin bolig på 3. sal og har pådraget sig alvorlige skader. Hun har haft mange indlæggelser på psykiatrisk afdeling og er også aktuelt indlagt. Der er ikke udsigt til at bedre hendes tilstand ved yderligere behandling.

Kommunen anfører i indstillingen, at kvinden falder uden for målgruppen i sit nuværende tilbud, hvor hun har boet i ca. to år, og at tilbuddet hverken timemæssigt eller for så vidt angår de faglige kompetencer kan tilgodese hendes støttebehov. Målgruppen for botilbuddet er ifølge kommunen personer med et støttebehov på normalt 3-5 timer pr. uge.

Familieretshuset afslår at godkende indstillingen. Begrundelsen herfor er, at der i sagen ikke er tilstrækkelig dokumentation for, at kvindens behov for hjælp ikke kan gennemføres i hendes nuværende tilbud.

Vi lægger vægt på, at tilbuddet ifølge Tilbudsportalen er godkendt til personer fra 50 år, som har brug for specialiseret socialpsykiatriske indsatser, og at målgruppen omfatter personer med blandt andet udadreagerende og indad- reagerende adfærd og forandret virkelighedsopfattelse. Grundnormeringen er ca. 29 borgerrettede timer pr. plads pr. uge, og der er nattevagt.

Vi vurderer derfor, at kvindens behov for hjælp kan dækkes i nuværende botilbud ved en betydelig øgning af støtten, og sådan at støtten ydes af personale med de relevante faglige kompetencer, så man i væsentlig højere grad kan forhindre, at hun udsætter selv sig for væsentlig personskade, herunder gribe ind, hvis hun udviser tegn på at være selvmordstruet. Vi vurderer, at den nødvendige indsats kan ske inden for rammerne af nuværende tilbuds aktuelle godkendelse.

Vi henviser samtidig til, at hensynet til kommunens udnyttelse af ressourcer og tilrettelæggelse af de sociale tilbud ikke er et lovligt kriterium at inddrage i vurderingen af, om flytning til et andet særligt botilbud uden samtykke kan ske. Der kan ikke lovligt ske en flytning uden samtykke, i tilfælde hvor problemet vil kunne afhjælpes med en øget og/eller ændret personalemæssig indsats.

Det fremgår i øvrigt af Tilbudsportalen, at målgruppen for det indstillede tilbud ikke adskiller sig væsentligt fra målgruppen for kvindens nuværende botilbud, ligesom der heller ikke er den store forskel i grundnormeringen i de to tilbud.

Kommunen indstiller efterfølgende på ny til en flytning, som godkendes. Målgruppen for kvindens hidtidige tilbud er nu ændret, så den stemmer overens med de reelle forhold i tilbuddet. Kvinden falder nu uden for målgruppen og kan ikke tilbydes den nødvendige støtte på stedet, hvilket indebærer en nærliggende risiko for, at hun udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade.

Optagelse i et andet botilbud er derfor absolut påkrævet for at sikre hende den nødvendige hjælp, ligesom det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning.