Hvornår kan der ske genoptagelse af en sag?

Efter forvaltningsretlige principper kan der ske genoptagelse af en sag, hvis der kommer nye faktiske eller retlige oplysninger efter, at den oprindelige afgørelse er truffet. Der skal være tale om nye oplysninger med så væsentlig betydning, at der er en vis sandsynlighed for, at det vil ændre den tidligere afgørelse.

Der kan også ske genoptagelse af en sag, hvis der er sket væsentlige sagsbehandlingsfejl i forbindelse med sagens behandling.

Hvis kommunen ønsker at genoptage en sag

Hvis kommunen ønsker at anmode Nævnet om genoptagelse af en sag, skal medarbejderen klikke på 'Ansøg nu - som kommune' og logge ind i løsningen.

Medarbejderen skal have både en kommunal e-mailadresse og en mobiltelefon/et telefonnummer, som kan modtage en sms med kode, idet log-in sker med to-faktorgodkendelse. Når der er indtastet en kommunal e-mailadresse og et telefonnummer, vil der blive sendt en sms med en kode, som ligeledes skal indtastes. Herefter vil du få adgang, og det vil her være muligt at anføre, at det drejer sig om anmodning om genoptagelse.

Hvis en borger/repræsentant for borger ønsker at genoptage en sag

Der er udarbejdet et skema, som skal udfyldes, når man ansøger om genoptagelse af en sag. Det sikrer, at Nævnet får de nødvendige oplysninger for at kunne træffe afgørelse.

  • Hvis du har MitID, skal du klikke 'Ansøg nu - som borger' i højre side og logge ind for at få adgang til skemaet
  • Hvis du ikke har MitID, kan du downloade en pdf-blanket, som du kan printe og udfylde. Når den er udfyldt, skal du aflevere PDF-blanketten på én af Familieretshusets adresser eller sende den med fysisk post til:

Familieretshuset Ringkøbing
Østergade 41
6950 Ringkøbing